Privim astăzi la antiteza pe care o face Domnul Isus între fariseismul afișat de Biserica din Laodiceea, realitatea văzută de Dumnezeu în umblarea ei și chemarea la pocăință:
1. Domnul Isus rămâne Capul Bisericii și Norma Bisericii, chiar dacă anumite biserici și oameni, ca Laodiceea, ajung să implementeze norma lor falsă, bisericii.
Apocalipsa 3:14. Îngerului Bisericii din Laodiceea scrie-i: „Iată ce zice Cel ce este Amin, Martorul credincios şi adevărat, Începutul zidirii lui Dumnezeu:
a) Prioritatea în deciziile și umblarea Bisericii nu o au majoritatea, ci Hristos Domnul și Cuvântul Său
Numele Λαοδίκεια [Laodikeia] este un compus din Λαός [Laos] („oameni”) și δίκη [dikē] („judecata”, „regula”).
Domnul se prezintă ca Cel ce este Amin (Așa să fie), în contradicție cu numele orașului Laodiceea a cărui nume spunea că acolo conduce democrația, adică regula și judecata oamenilor. La fel Domnul este Începutul zidirii sau Norma care trebuie s-o urmeze orice credincios.
Coloseni 1:17. El este mai înainte de toate lucrurile, şi toate se ţin prin El. 18. El este Capul trupului, al Bisericii. El este Începutul, Cel întâi născut dintre cei morţi, pentru ca în toate lucrurile să aibă întâietatea.
1 Corinteni 11:1. Călcaţi pe urmele mele, întrucât şi eu calc pe urmele lui Hristos. 2. Vă laud că în toate privinţele vă aduceţi aminte de mine şi că ţineţi învăţăturile întocmai cum vi le-am dat. 3. Dar vreau să ştiţi că Hristos este Capul oricărui bărbat; că bărbatul este capul femeii şi că Dumnezeu este Capul lui Hristos.
Cât de mult seamănă Biserica de astăzi cu Laodiceea, unde stabilește norma o anumită majoritate democratică, trecând de atâtea ori peste Cuvântul lui Dumnezeu, însă astăzi Domnul mă cheamă și ne cheamă ca tot ce facem, organizăm și judecăm în Biserică să fie făcut după Cuvânt, Norma care ne pune în față Realitatea lui Dumnezeu. Scriptura nu poate să fie pusă la vot, ci împlinită.
b) Domnul Isus vede tot și fariseimul o să fie dat pe față la Judecata lui Dumnezeu, acolo unde Martorul credincios şi adevărat este prezent
1 Petru 4:14. Dacă sunteţi batjocoriţi pentru Numele lui Hristos, ferice de voi! Fiindcă Duhul slavei, Duhul lui Dumnezeu, Se odihneşte peste voi. 15. Nimeni din voi să nu sufere ca ucigaş sau ca hoţ, sau ca făcător de rele, sau ca unul care se amestecă în treburile altuia. 16. Dimpotrivă, dacă suferă pentru că este creştin, să nu-i fie ruşine, ci să proslăvească pe Dumnezeu pentru numele acesta. 17. Căci suntem în clipa când judecata stă să înceapă de la Casa lui Dumnezeu. Şi, dacă începe cu noi, care va fi sfârşitul celor ce nu ascultă de Evanghelia lui Dumnezeu? 18. Şi, dacă cel neprihănit scapă cu greu, ce se va face cel nelegiuit şi cel păcătos? 19. Aşa că cei ce suferă după voia lui Dumnezeu să-şi încredinţeze sufletele credinciosului Ziditor şi să facă ce este bine.
Cei care pun deoparte voia lui Dumnezeu în favoarea voii lor ascunse și rele vor avea parte de judecata lui Dumnezeu, ca și inculpați și condamnați
Matei 23:13. Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor: nici voi nu intraţi în ea, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi să intre. 14. Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi mâncaţi casele văduvelor, în timp ce, de ochii lumii, faceţi rugăciuni lungi; de aceea veţi lua o mai mare osândă. 15. Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi înconjuraţi marea şi pământul ca să faceţi un tovarăş de credinţă; şi, după ce a ajuns tovarăş de credinţă, faceţi din el un fiu al gheenei, de două ori mai rău decât sunteţi voi înşivă.
2. Domnul Isus cheamă la un mandat clar pe fiecare creștin, de martor, prin care să fie eficient în lumea aceasta, altfel devenim pricini de poticnire, o astfel de stare produce greață Domnului, ca și în cazul Bisericii din Laodiceea
Apocalipsa 3: 15. „Ştiu faptele tale: că nu eşti nici rece, nici în clocot. O, dacă ai fi rece sau în clocot! 16. Dar, fiindcă eşti căldicel, nici rece, nici în clocot, am să te vărs din gura Mea.
Laodiceea era o cetate în SV Frigiei, în provincia romană Asia, în partea de V a Turciei de azi. A fost întemeiată de regele Seleucid Antiochus II în secolul al 3-lea î.Cr. şi a numit-o după soţia sa, Laodice.
Una din problemele cu care se confrunta oraşul Laodicea era apa. În Laodicea nu existau surse bune de apă, apa rece era adusă de la Colose, foarte bună de băut, apa fierbinte adusă din izvoare fierbinți, termale, de la Hierapolis, problema era că apa rece se încălzea și cea fierbinte se răcea, ajungeau amândouă căldicele la destinație.
a) Starea de creștin în clocot, implică o legatură permanentă cu Sursa de energie, o fierbere permanentă, un consum permanent și o transformare permanentă
– Să ne gândim la apa care o punem să dea în clocot și cu siguranță că înțelegem că ea are nevoie de o temperatură mare, are nevoie de o sursă de energie care să o încălzească, pentru a o aduce la acea stare.
Se pare că Biserica din Laodiceea a ajuns să se decupleze de la “sursa de energie”, adică Hristos Domnul. De aceea în versetul 18 Domnul îi spune “te sfătuiesc să cumperi de la Mine”. Pentru creștin, Sursa de viață spirituală, care ne ține în clocot, este legătura permanentă, legatura personală cu Dumnezeu. Această legătură este ținută vie printr-o viață de rugăciune zilnică, prin citirea zilnică a Scripturii și prin căutarea zilnică a călăuzirii Duhului Sfânt.
– Ce înseamnă o fierbere permanentă, înseamnă că trebuie menținută temperatura de fierbere permanentă, atunci când aceasta este menținută, nimic nu poate compromite acea apă. La temperatura respectivă nici o impuritate nu poate să infecteze acea apă.
Ce implica asta din punct de vedere spiritual pentru viața noastră? Atata timp cât suntem în starea de clocot, păcatul nu ne poate compromite. Dacă dorim o viață de sfintenie, curăție, trebuie să înțelegem că nu putem avea acea stare fără a ne păstra în starea de clocot pe care o cere Domnul Isus. Când păcatul compromite viața noastră de creștini, ni se schimbă prioritățile, credem că suntem bine, ajungem într-o stare de amorțeală, în care nu mai deosebim starea plăcuta lui Dumnezeu.
– Apa ajunsă în stare de clocot se evaporă permanent, asta însemnând un consum permanent.
Ce înseamnă asta pentru noi creștinii, este faptul că doar starea de clocot te face să te investești pentru alții, să te consumi pentru alții, să renunți la tine pentru alții. Starea de creștin în clocot te face să înțelegi nevoile altora și să renunți la cei al tău pentru alții, starea de creștin în clocot te face să te consumi în rugăciune pentru oamenii nemântuiți din jurul tău, să urmărești în orice împrejurare să-ți deschizi gura mărturisind soluția lui Dumnezeu la nevoia de mântuire și alte nevoi pe care oamenii din jur le au.
Starea de creștin în clocot include o trasformare permanentă
– Apa ajunsă în stare de clocot trece din starea lichidă în stare gazoasă, este o tranziție de la starea de agregare lichidă la cea gazoasă.
Creștinul în clocot este acel creștin, în care Duhul Sfânt transformă permanent viața noastră, caracterul nostru, după Chipul Domnului Isus. În viața unui asemenea creștin oamenii privesc la viața lui, la faptele lui și slăvesc pe Dumnezeu care este viu în viața acelui om: “Să aveți o purtare bună în mijlocul neamurilor, pentru ca, în ceea ce vă vorbesc de rău ca pe niște făcători de rele, prin faptele voastre bune pe care le văd să slăvească pe Dumnezeu în ziua cercetării.” (1 Petru 2:12)
b) Starea de creștin rece înseamnă să aduci înviorarea și prospețimea apei reci, ca oamenii însetaţi după Dumnezeu, venind în Biserică, să-şi stâmpere acolo setea sufletească
Ioan 7:37. În ziua de pe urmă, care era ziua cea mare a praznicului, Isus a stat în picioare şi a strigat: „Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea. 38. Cine crede în Mine, din inima lui vor curge râuri de apă vie, cum zice Scriptura.” 39. Spunea cuvintele acestea despre Duhul pe care aveau să-L primească cei ce vor crede în El. Căci Duhul Sfânt încă nu fusese dat, fiindcă Isus nu fusese încă proslăvit.Matei 5:13. Voi sunteţi sarea pământului. Dar dacă sarea îşi pierde gustul, prin ce îşi va căpăta iarăşi puterea de a săra? Atunci nu mai este bună la nimic decât să fie lepădată afară şi călcată în picioare de oameni.
3. Domnul Isus cheamă la prioritatea Împărăției, la o viață în clocot, având bogății duhovnicești, viața curată și învățătură sănătoasă care vindecă, comparat cu falsurile bisericii din Laodiceea
Apocalipsa 3:17. Pentru că zici: „Sunt bogat, m-am îmbogăţit, şi nu duc lipsă de nimic”, şi nu ştii că eşti ticălos, nenorocit, sărac, orb şi gol, 18. te sfătuiesc să cumperi de la Mine aur curăţat prin foc, ca să te îmbogăţeşti; şi haine albe, ca să te îmbraci cu ele şi să nu ţi se vadă ruşinea goliciunii tale; şi doctorie pentru ochi, ca să-ţi ungi ochii şi să vezi.
– Orașul Laodiceea era situat pe un platou aproape pătrat, la 30 m deasupra văii, orașul era înconjurat de întinse câmpii fertile și pășuni bogate. Orașul și-a câstigat curând faima pentru frumusețea și bogația sa, datorată mai ales creșterii oilor, a căror blană era folosită la confecționarea hainelor și covoarelor. Așa a devenit un important centru commercial și financiar, orașul având propriile monede și a devenit “Metropola Asiei” unde își aveau reședința oameni foarte bogați
– Se pare că biserica de aici a ajuns extrem de interesată de lucrurile materiale și aproape că ignora lucrurile de importanță spirituală. Acolo era și o industrie farmaceutică se pare, după unii cercetători, având vestitul medicament numit “praful frigian”, preparat probabil în Laodiceea și folosit la tratarea afecțiunilor oftalmologice, care le aducea un venit substanțial și acolo era și o şcoală de medicină foarte importantă, specializată în mod deosebit pe oftalmologie.
– Influența societății, a materialismului, a adus bisericii, moarte, un adevăr relativ, permisibil și o stare de auto-mulțumire
– Influența societății, a compromisului, a adus mândrie și orbire spirituală și o viață sau o biserică fără Hristos care este la ușă
4. Domnul Isus are încă dragoste și unei vieți sau biserici de felul acesta, ca Biserica din Laodiceea, încă îi mai dă șansa pocăinței
Apoc 3:19. Eu mustru şi pedepsesc pe toţi aceia pe care-i iubesc. Fii plin de râvnă, dar, şi pocăieşte-te! 20. Iată Eu stau la uşă şi bat. Dacă aude cineva glasul Meu şi deschide uşa, voi intra la el, voi cina cu el, şi el cu Mine. 21. Celui ce va birui îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu de domnie, după cum şi Eu am biruit şi am şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui de domnie.” 22. Cine are urechi să asculte ce zice bisericilor Duhul.”
Pocăința este pentru Biserici, în urma cercetării Cuvântului lui Dumnezeu omul sau Biserica trebuie să se pocăiască, să-l accepte pe Domnul, să aibă părtășie cu El și să trăiască o viață de biruință, astfel să poată să aibă parte de prezența veșnică a Domnului și Împărăția Lui.
Unii teologi pun Biserica din Laodiceea, drept Biserica zilelor din urmă, se potrivește perfect cu Biserica modernă de astăzi, unde democrația sau majoritatea hotărăște, materialismul și fariseismul sunt la ele acasă, gândirea umană a luat cumva locul lui Dumnezeu și a Înțelepciunii Lui, așa că s-au născut tot felul de învățături false, o teologie liberală, permisivă care predică un adevăr relativ ca să nu supere pe nimeni, o credință a fariseilor fără trăire dar mândră și atotștiutoare.
Învățăm din mesajul de astăzi să ne lăsăm cercetați de Dumnezeu și să ne vedem starea, să ne pocăim:
– Domnul Isus rămâne Capul Bisericii și Norma Bisericii, să-I dăm locul de cinste în viața noastră și biserica noastră, să dăm fariseismul la o parte știind că Ziua Judecății va descoperi totul și să călcăm pe urmele Domnului
– Domnul Isus cheamă la un mandat clar pe fiecare creștin, de martor, prin care să fie eficient în lumea aceasta, astfel să trăim o viață în clocot pentru Domnul, fiind zilnic într-o relație personală cu Domnul, consumându-ne pentru alții, trăin o viață fără compromis, prin Duhul Sfânt fiind schimbați după Chipul Domnului
– Domnul Isus cheamă la prioritatea Împărăției, la o viață în clocot, având bogății duhovnicești, viața curată și învățătură sănătoasă care vindecă, având dragoste pentru fiecare din noi, chemându-ne la pocăință și la o viață de biruință, pentru ca la trecerea în veșnicii să avem parte de Împărăția și prezența Lui veșnică.
Simion Ioanăș
Puteți vedea mesajul video aici: aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu